Przyszłość





Cyberprzyszłość naprawdę fantastyczna

UMK - logo

Włodzisław
Duch

duch1

Katedra Informatyki Stosowanej,
Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Grudziądzka 5, 87-100 Toruń

WWW: https://www.is.umk.pl/~duch

 




Przewidywanie jest trudne, zwłaszcza przyszłości.



Fantastyka: wiele pomysłów, ale nikt nie może przewidzieć przyszłości.
5 lat temu nikt nie przewidywał eksplozji WWW.
Przyszłość wydaje się nam zbyt dziwna.

Kalendarium przeszło-przyszłe.

01.01 12 mld latWielki Wybuch: powstanie Wszechświata;
1 mld lat = ok. 30 dni, co odpowiada wiekowi Wszechświata ok. 12 mld lat (oceny z 1999 roku);
34 mln lat=1 dzień; 1,4 mln lat = 1 godzina, 23000 lat = 1 minuta, 386 lat = 1 sek.
............................................
01.049 mld latPoczątek Drogi Mlecznej - ze skupiska wodoru.
............................................
03.084.7-5 mld lat Powstanie Układu Słonecznego, najstarsze meteoryty.
01.094-4.5 mld latPowstanie planet, w tym Ziemi, z popiołu po supernowych.
Planety są powszechne, dają się wykryć.
09.103.8 mld latNajstarsze skały na Ziemi, ślady skamieniałych bakterii, chromosomy.
16.093.5 mld latWirusy, bakterie i mechanizm fotosyntezy (Cyjanobakterie).
............................................
13.12600 mln latMetazoa, organizmy wielokomórkowe (gąbki, ukwiały, robaki).
Pierwsze 3 mld lat życia - tylko jednokomórkowce! Powstanie złożonych form życia może być bardzo trudne - czy dlatego Kosmos milczy?
15.12570 mln latKambr: poczatkowo plankton, sinice, glony, trylobity, archeocjaty (organizmy morskie), później eksplozja form życia, powstają główne typy organizmów.
16.12500 mln latOrdowik, rozwój flory, głowonogi, pierwszy wielki okres wymierania większości gatunków.
19.12440 mln latSylur: rośliny wychodzą na ląd, pierwsze kręgowce - bezszczękowce i ryby.
20.12400 mln latDewon: paprocie, widłaki, skrzypy, ryby dwudyszne i pierwsze zwierzęta lądowe (wymarłe).
21.12350 mln latKarbon: rośliny szpilkowe, owady skrzydlate, płazy, gady.
23.12280 mln latPerm: drzewa iglaste, miłorzębowe, gady ssakokształtne.
25.12230 mln latTrias: pierwsze dinozaury - gady królują na Ziemi przez następne 5 dni (160 mln lat).
26.12200 mln latJura: wielkie gady wodne i lądowe, pierwsze ptaki.
27.12140 mln latKreda: pojawiają się ssaki, wymieranie gatunków.
30.1265 mln latPaleogen: koniec dinozaurów, wielkie wymieranie gatunków, rozwój ssaków i roślin okrytonasiennych.
31.1222 mln latNiektóre ssaki wracają do wody, pojawiają się drapieżniki i małpy człekokształtne.
31.127 mln latLiczne praformy ludzkie, szybki rozwój mózgu, zmiany klimatyczne powodują częste zmiany ekosystemu.
31.122 mln latRozwój mózgu, kamienne narzędzia; Homo sapiens sapiens zwycięża - przed 2 minutami (40K lat temu); ludzkość wiele razy jest na krawędzi wymarcia;
cywilizacja, rolnictwo - ostatnie 30 sekund (10K lat); historia spisana - ostatnie 15 sekund (5K lat).
500 lat temu - świat pełen magii, całkowicie niezrozumiały, pandemie zabijają masowo.





1543  rewolucja Kopernikańska
1687Newton, początek szybkiego rozwoju fizyki
1859rewolucja Darwinowska
1888odkryto fale radiowe - H. Hertz
1925odkryto mechanikę kwantową
1940-1949pierwsze komputery
1947tranzystory
1956pojawia się nazwa "sztuczna inteligencja"
1959obwody scalone
1971pierwszy mikroprocesor
1981IBM PC
1994pojawia się WWW (Cern, NCSA)
1997Kasparow przegrywa z Deep Blue; komputery dowodzą twierdzenia, z którymi nie radzą sobie matematycy.
komputerowe rozpoznawanie twarzy i mowy staje się możliwe
1998WWW jest wszędzie;
transakcje pomiędzy ludźmi a systemami sterowanymi głosem stają się częste; komputer prowadzi samochód bez udziału człowieka przez USA.

1999awatary o sztucznych osobowościach pojawiają się w laboratoriach
przeszczepiono głowę małpie;
sztuczne siatkówki i bezpośrednie podłaczenie kamery do kory wzrokowej;
pierwsze roboty - zabawki (AIBO);

pierwsze eksperymenty z komputerami kwantowymi;
superkomputery wykonują 1012 operacji na sekundę i mają 10 GB RAM; mózgi 1015 i 10 TB.


2000
zakończono mapowanie ludzkiego genomu;

komórki macierzyste wszczepione do mózgu funkcjonują;

AI wykorzystywane jest w coraz większym stopniu w grach;

w Internecie można porozmawiać z botami;

okulary 3D są w supermarketach japońskich;

co sekundę rodzi się 500 mln tranzystorów (koszt 1/10.000.000 $) i 10 mld neuronów.

2005komputery w ubraniach, powszechny infosystem, okulary 3D dostarczają informacji,
dyktowanie tekstu staje się powszechne;
prosty dialog z komputerem wyposażonym w "zdrowy rozsądek";
nareszcie pierwsze roboty domowe;
agenci i awatary są coraz szerzej stosowani;
pierwsze przystawki tłumaczące na żywo;
najszybszy komputer: IBM Blue Gene 140 Teraflopów;
projekty symulacji całego mózgu za pomocą takich superkomputerów;
pierwszy humanoidalny robot domowy Wakamaru w sprzedaży;
DARPA Challange, przejazd 100 mil przez pustynie autonomicznego pojazdu, ukończyło 5 samochodów;

2010komputer za 1000 $ wykonuje 1012 operacji;
superkomputery dorównują mózgom: Tianhe-1A w 2010 roku oferował moc obliczeniowa rzędu 2.5 Pflopa używając 7168 jednostek graficznych (GPU), i 14,336 mikroprocesorów (CPU), każdy z wieloma rdzeniami, w sumie 202 752 rdzeni prowadzących obliczenia;
samochody Google bez kierowcy po przejchaniu 250.000 km mają szansę zostać dopuszczone do ruchu w stanie Nevada;
Honda Asimo już w 2011 roku biega dość szybko, podskakuje w przód i w tył, wykonuje skomplikowane czynności.
komputery stają się niezbędnymi partnerami w podejmowaniu decyzji;
media, telekomunikacja i technologie informatyczne są ściśle połaczone;
pierwsze serwery WWW 3D pokazuja możliwości cyberprzestrzeni;
tłumaczenie na żywo (przez telefon lub PDA) używane rutynowo;
większość transakcji w elektronicznych sklepach i urzędach zachodzi pomiędzy człowiekiem a awatarem;
tradycyjne nauczanie zastępowane jest systemami automatycznymi;
muzycy podgrywają ze sztucznymi jamerami;
pojawiają się chimery powstałe w wyniku zabaw genetycznych;
pierwsze roboty z emocjami;

większość chorób wirusowych zostaje opanowana;
niewidomym, głuchym, sparaliżowanym i furiatom przyłącza się coraz więcej przewodów do mózgu;
neo-Luddyci protestują jak mogą;
ekonomia krajów rozwiniętych kwitnie chociaż brakuje projektantów awatarów ...


2020 komputer za 1000 $ wykonuje 1015 operacji dorównując mózgom;
komputery kwantowe rozwiązują zagadnienia niedostępne naszym umysłom;
komputery podejmują wiekszość decyzji lepiej niż ludzie;
rozpoznawanie gestów, nastrojów i emocji pozwala na naturalną komunikację z artilektami;
cyberprzestrzeń jest podstawowym medium komunikacji pomiędzy ludźmi i z artilektami;
okulary 3D stwarzają złudzenie rzeczywistości; pojawiają się interfejsy wrażeń dotykowych;
bezpośrednia integracja z mózgiem pozwala na rozszerzenie doznań zmysłowych i możliwości poznawczych;
komputery wbudowane są we wszystko i przestają być widoczne;
roboty o różnych kształtach spotyka się na każdym kroku;

sztuczne mózgi przestają być fantazją;

świat pełen jest inteligentnych przedmiotów;
pojawiają się komputerowi artyści;
rozwijają się związki emocjonalne pomiędzy ludzmi i awatarami;
udział ludzi w odkryciach staje się coraz mniejszy; komputery projektują nowe które projektują nowe ...
tylko niewielka część ludzkości bierze udział w szybkim rozwoju;



2030 za 1000 $ można kupić komputer o mocy rzędu 1000 mózgów;
3 wymiary są mało interesujące - ewolucja myśli przenosi się w światy N-wymiarowe;
artilekty uczą się szybko a nowa wiedza staje się niezrozumiała dla ludzi;
większość interakcji zachodzi pomiędzy sztucznymi osobowościami;
upowszechniają się bezpośrednie połączenia z mózgiem, implanty i sterowanie myślami;
dzięki implantom wirtualna rzeczywistość nie różni się od wrażeń realnych;
maszyny przechodzą test Turinga i twierdzą, że są świadome i większość ludzi to akceptuje;
cała sfera produkcji i większość usług jest w pełni zautomatyzowana;
prawny status cyborgów staje się ważnym problemem;
testy w sporcie mają za zadanie stwierdzić, czy nie przekroczono dozwolonego stopnia cyborgizacji;


2050? Osobowości ludzkie mieszają się ze sztucznymi - osiągnięta zostaje całkowita rozszerzalność umysłu, praktyczna nieśmiertelność.
formy postrzegania i przeżywania świata staną się zupełnie niepodobne do pierwotnych;
przeprowadzka z umysłu do umysłu sztucznego i odwrotnie będzie możliwa ale czy jest to naprawdę kontynuacja?
???



Przewidywania w znacznej mierze wzięłem z książki:
Ray Kurzweil, The Age of Spiritual Machines. Penguin Books 1999.

Nie ma czasu na opanowanie Kosmosu;
świat wirtualny staje się ciekawszy niż przestrzeń fizyczna.

Mózg ma specyficzne ograniczenia, nawet w zakresie logiki, ale można je przezwyciężyć.
Nie potrafimy sobie wyobrazić dalszego rozwoju - zmienią się cele;
przyszłośc nie będzie przypominać wizji sci-fi!

Trendy w bliskiej przyszłości i trendy w dalekiej przyszłości.
Futuretimeline.net | Techcast | The Future of Things |








Polecam archiwa dostępne ze strony WWW:

https://www.is.umk.pl/~duch

Archiwa do nauk kognitywnych: AI, modeli kognitywnych, lingwistyki, filozofii, psychologii, psychofizyki ... https://www.is.umk.pl/~duch/projects/Cognitive.html

Nauki kognitywne na UMK https://kognitywistyka.umk.pl

Pismo "Kognitywistyka i media w edukacji" https://www.ped.uni.torun.pl/kognityw/index.htm

Do sieci neuronowych, neurobiologii i matematyki: https://www.is.umk.pl/~duch/projects/Neuroscience.html

Wszystko o komputerach, oprogramowaniu, Internecie ... https://www.is.umk.pl/~duch/book-fsk.html

Referaty: https://www.is.umk.pl/~duch/ref.html