Zrozumienie mózgu/umysłu: ostatnia wielka zagadka nauki?
| |
Dualizm - istniejąca od tysiącleci wiara w niematerialny, niezależny od mózgu umysł - powoli zanika.
|
|
Dwa rodzaje pytań:
|
Wszystko jest takie, jakie jest, bo ... takie się zrobiło!
Przyczyny ewolucyjne bada socjobiologia, psychologia ewolucyjna, medycyna ewolucyjna ...
Dlaczego mamy mózgi? | |
Konieczne do poruszania się, działań senso-motorycznych!
Żachwy w młodości (okres larwalny) pływają i mają mózgi; po przytwierdzeniu do skały zjadają je! Ludzie nie zjadają własnych mózgów, ale narząd nieużywany zanika ... warto się uczyć całe życie. |
|
Dlaczego lewa ręka kontrolowana jest przez prawą półkulę mózgu? | |
Mózg rozwinął się z węzłów neuronów w wielo-segmentowych robakach, które miały prosty odruch zwijania: dotyk z jednej strony wpływał na kurczenie się mięśni po stronie przeciwnej.
Jedynie węch, rozwinięty z węzła położonego z przodu, nie ma skrzyżowanych szlaków nerwowych. |
|
W Zachodniej Afryce znajdujemy kultury żywiące się bulwami ignamu (podobne do ziemniaków).
Zbiera się je na początku pory deszczowej.
Tabu religijne nakazuje jeść te bulwy na końcu pory deszczowej, pomimo braku żywności. Dlaczego?
|
Na wiele pytań "dlaczego" znaleziono sensowne odpowiedzi.
Rewolucja w medycynie opiera się na zrozumieniu przyczyn i związków pomiędzy procesami genetycznymi i metabolicznymi zachodzącymi w komórkach.
Na różnych poziomach opisu można odpowiadać na różne pytania "jak".
|
Czy amulety chronią przed chorobami?
Zawsze trzeba się pytać: skąd wiemy, jak to działa?
Dawniej głównie badając skutki urazów i chorób mózgu oraz prowadząc eksperymenty na zwierzętach.
Dzisiaj dzięki wymyślonym przez fizyków metodom obserwacji pracy mózgu: EEG, MEG, MRI, fMRI, PET, SPECT ...
Przetwarzanie informacji przez poszczególne struktury mózgu i obszary kory mózgowej pozwala na analizę wielu zdumiewających zjawisk.
Najłatwiej to prześledzić na schemacie mózgu ...
Trochę neuroanatomii.
Trzy mózgi: najstarszy archipalium (mózg gadzi), stary paleopalium (mózg ssaka), najmłodszy neopallium (mózg naczelnych).
Wszystkie trzy części mózgu współpracują ze sobą. |
Mózg podzielony:
dwie oddzielne półkule i ich specjalizacja. "Dominująca" półkula (zwykle lewa): zdolności językowe, rozumienie i produkcja mowy, czytanie, pisanie, myślenie logiczne, dialog wewnętrzny, myślenie analityczne, precyzyjne, świadomość działania. "Niema" półkula: orientacja przestrzenna, poczucie rytmu i melodii, analiza "z grubsza" złożonych sytuacji, "intuicja", postrzeganie cech ogólnych, analiza emocji, nie-werbalnych cech wypowiedzi (prozodia), rozumienie prostych poleceń bez gramatyki. W normalnym mózgu mamy silną współprace przez spoidło wielkie, wiązkę 200 milionów włókien łączących obie półkule. Dlaczego istnieje taki podział funkcji?
|
Aktywność mózgu jest inna w zależności od tego, czy patrzymy na cały rysunek czy na szczegóły.
Około 10 mld neuronów w wielu wyspecjalizowanych obszarach, około 1014 połączeń.
Najnowsze mikroprocesory: 100 mln elementów i połączeń, brakuje jeszcze czynnika rzędu 106 by osiągnąć podobną złożoność!
3 podstawowe funkcje kory mózgu:
Analiza danych zmysłowych: kora pierwotna, wtórna (skojarzeniowa), i trzeciorzędowa (wielomodalna).
Kora ruchowa: pierwotna (proste ruchy) i wtórna w płacie czołowym
+ móżdżek - aż. 30 mld neuronów, ale tylko 1013 połączeń.
Kora skojarzeniowa - przedczołowa, ciemieniowa, wiele zakrętów.
Płaty kory widziane z 4 stron: bocznej, górnej, przyśrodkowej i brzusznej.
Część boczna mózgu na filmie (tylko lokalnie).
Każdy zakręt ma specyficzną funkcję (czasami kilka).
Dwa podstawowe mechanizmy: mapy topograficzne i kodowanie populacyjne.
Analiza danych zmysłowych:
redukcja ilości informacji z zachowaniem ważnych relacji topograficznych.
Mapy somatosensoryczne (czuciowe), ruchowe, tonotopiczne (słuchowe), wzrokowe.
Mapy są też w móżdżku, wzgórzu i innych strukturach podkorowych.
Mapy somatosensoryczne i projekcje z wzgórza.
Topograficzna organizacja map: projekcje z bliskich obszarów ciała reprezentowane są w sąsiednich miejscach kory.
Każdy z 6 zmysłów ma swoją korę, pierwotną i wtórną, interpretującą rezultaty.
Uszkodzenie wtórnej kory czuciowej powoduje dziwne zjawisko: asymbolię bólu.
Wiadomo, że boli, wiadomo gdzie, ale nie wiadomo, co zrobić z tą informacją - ból przestaje być cierpieniem.
Znaczenie bólu - trzeba usunąć przyczynę, bo może dojść do uszkodzenia organizmu.
Rozpoznawanie: szybka ale niedokładna droga wzgórze-układ limbiczny i wolniejsza ale bardziej precyzyjna droga korowa, brzuszna (rozpoznawanie obiektów) i brzuszna (rozpoznawanie ruch i położenia umożliwające działanie).
Radiacja wzrokowa.
|